Inelul rutier metropolitan: „Traseu definitivat cu încălcarea legii” - Un abuz reclamat la poliţie
La nici o săptămână după ce Consiliul Judeţean Bihor a anunţat că traseul inelului rutier metropolitan, care va avea o lungime de 17 km, a fost definitivat, un grup de cetăţeni din satul Cheriu, comuna Oşorhei, îl contestă, anunţând că stabilirea lui s-a făcut cu încălcarea legii. Mai mult, ieri, 21 martie, au depus o plângere la Poliţia Oşorhei pentru sancţionarea celor responsabili.
„Traseul inelului rutier metropolitan a fost definitivat: va avea o lungime de 17 kilometri, două benzi și va traversa comunele Nojorid, Sânmartin și Oșorhei. Pe traseu vor fi construite cinci girații, două poduri și două viaducte”, anunţa, săptămâna trecută CJ Bihor, adăugând că proiectul, estimat la 230 de milioane de lei, va fi finanţat prin Programul „Anghel Saligny”, studiul de fezabilitate urmând să fie aprobat la sfârşitul lunii mai. Ieri, Claudiu Someşan, reprezentant al grupului ad-hoc „Interese la Cheriu”, a anunţat că „traseul inelului rutier metropolitan a fost definitivat… cu încălcarea legii”, motiv pentru care a fost depusă o plângere la Poliţia Oşorhei.
„Pe site-ul Consiliului Judeţean şi în media locală s-a anunţat pompos săptămâna trecută că „Traseul inelului rutier metropolitan a fost definitivat”. Iar noi, localnicii din Cheriu afectaţi de traseul desenat din birou, fără a se ţine cont de interesele noastre legitime, vă aducem la cunoştinţă că acest treaseu a fost definitivat în mod ilegal, cu încălcarea Legii 255/14.12.2010. Consiliul Judeţean şi-a permis să trimită reprezentantul entității care realizează studiul de fezabilitate să efectueze măsurători topografice fără înştiinţarea proprietarilor de terenuri şi fără să aibă acordul acestora. Ori, Legea 255/2010 spune foarte clar în Capitolul IV, Accesul la imobilele afectate de expropriere - Articolul 16 (1): Deținătorii cu orice titlu ai imobilelor situate pe coridorul de expropriere, afectate de elaborarea documentației de urbanism, studiului de fezabilitate - varianta finală sau a documentațiilor topo-cadastrale, după caz, după o prealabilă și obligatorie înștiințare efectuată de către expropriator, sunt obligați să permită accesul pentru efectuarea măsurătorilor topografice, a studiilor geotehnice și a oricăror operațiuni necesare studiului de fezabilitate, precum și a studiilor de teren arheologice. (2) Aceste dispoziții se aplică și pentru efectuarea măsurătorilor topografice necesare întocmirii planurilor, precum și pentru întocmirea rapoartelor de evaluare sau pentru orice alte activități necesare, prevăzute de prezenta lege. Articolul 17 - Autoritățile administrației publice locale și forțele de ordine publică sunt obligate să își dea concursul pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor art. 16.
Despre această lege vom avea multe de spus în perioada următoare, având în vedere că este extrem de discriminatorie faţă de cei care urmează să fie expropriaţi. Subiectul zilei îl constituie însă faptul că proiectul trasat din birou, fără consultarea localnicilor, porneşte cu o ilegalitate. Să fie, oare, singura?
Vom demara o succesiune de acţiuni prin care vom arăta că în zonă există interese legitime ale localnicilor, iar suma acestor interese reprezintă o valoare care nu este cu nimic mai prejos decât cea a utilității publice caracteristică unui inel rutier metropolitan. Ideea este că nu ne opunem unei astfel de investiţii şi îi acordăm importanţa cuvenită. Însă dorim ca traseul să ţină cont de interesele legitime ale comunității, pe care le vom dezvălui pe parcursul acţiunilor viitoare.
Referitor la această primă încălcare a legii, noi, cei afectaţi, am depus azi (luni, 21 martie - n.r.) plângere la Poliţia Oşorhei pentru sancţionarea celor responsabili. Aşteptăm ca poliţiştii să ne comunice în timp rezonabil rezultatul cercetării, având în vedere că preşedintele CJ, Ilie Bolojan, doreşte să finalizeze studiul de fezabilitate până la finalul lunii mai. Ori, studiul de fezabilitate porneşte abuziv din start, fără consultarea celor afectaţi şi fără a se ţine cont de interesele localnicilor. Ca şi cum un singur creier ar trebui să gândească pentru întreaga comunitate, iar ceilalţi să se supună… eventual să şi aplaude, ca pe vremuri!”, menţionează Claudiu Someşan, reprezentant al grupului ad-hoc „Interese la Cheriu”. Someşan, fost jurnalist în perioada 1993-2012, este, în prezent, coordonator al centrului de rafting şi închiriere echipamente sportive din Cheriu, centru cu „sute de expediţii pe apă în activităţi de agrement cu turişti de pe o rază de şase judeţe şi nu numai”. Un alt proiect pe care îl are în derulare este parcul de agrement şi poligon de tir cu arcul de luptă. El declară că interesele sale sunt „profund afectate de modul dictatorial în care s-a trasat inelul rutier de la DN Oradea-Deva până la centura Oșorhei”.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.