Până în anul 2020, în Oradea ar urma să fie funcţionale peste 30 de staţii de încărcare pentru maşini electrice. O parte dintre acestea vor fi amenajate de municipalitatea orădeană, care intenţionează să depună spre finanţare un proiect privind cel puţin 13 staţii de încărcare rapidă, fondurile urmând să provină de la Ministerul Mediului.

O bună parte din poluarea urbană este cauzată de transportul rutier. Transportul cu vehicule electrice, coroborat cu energia electrică produsă prin resurse nepoluante, duce la reducerea gazelor cu efect de seră și la îmbunătățirea calității aerului. Uniunea Europeană pune accent în ultima perioadă pe dezvoltarea electromobilității. „Avem acum la îndemână un program care se derulează prin Agenția Națională pentru Protecția Mediului, program care urmărește să sprijine orașele reședință de județ să instaleze stații de reîncărcare pentru vehiculele electrice. Perioada de depunere a cererii de finanțare este 18 octombrie - 16 noiembrie. În acest context, Primăria Oradea a decis să aplice în cadrul acestui program”, a anunţat viceprimarul Mircea Mălan, menţionând că se doreşte amenajarea a cel puţin 13 astfel de staţii, cu încărcare rapidă. Potrivit acestuia, la nivelul Primăriei se lucrează la studiul de fezabilitate și la definitivarea numărului și amplasamentelor pe care vor fi amenajate stațiile de reîncărcare. Printre locurile propuse sunt: lângă Aquapark, în curtea Primăriei, în parcarea de lângă Bancpost, pe strada Tudor Vladimirescu, Gară, Universitate, Sala Sporturilor etc. Mălan a precizat că suma avută la dispoziţie de municipalitate prin programul derulat de Ministerul Mediului este de aproximativ 2,5 milioane lei. Contribuția orașului Oradea va fi de 10% din cheltuielile eligibile.

Pentru a putea obţine finanţarea, Primăria Oradea trebuie să propună terenuri pentru care are titlu de proprietate şi care să nu aibă ipoteci sau alte sarcini. Alte condiţii care trebuie îndeplinite: să existe un acces neîngrădit la aceste stații şi să existe suficentă putere la rețeaua electrică din zonă.  

„Am decis ca, indiferent de soarta proiectului pe care îl depunem spre finanțare, să montăm în Oradea stații de încărcare a mijloacelor electrice”, a afirmat Mircea Mălan. El a precizat că o stație cu încărcare normală costă între 2.000 și 5.000 de euro, iar o stație cu încărcare rapidă între 25.000 și 40.000 de euro. Într-o staţie cu încărcare rapidă e nevoie de 20-40 minite pentru ca bateria să se încarce peste 80%, în timp ce într-o staţie cu încărcare normală e nevoie de câteva ore. „Am luat decizia să cerem tuturor companiilor, societăţilor comerciale, instituţiilor din subordinea Consiliului Local să monteze câte o staţie cu încărcare normală”, a anunţat Mircea Mălan. Tot el a menţionat că s-au purtat discuţii cu mai mulți agenți economici din domeniul hotelier, cu hypermarket-urile şi mall-urile din Oradea să monteze cel puțin o stație cu încărcare normală până la 1 ianuarie 2020, existând foarte multe cereri în acest sens de la cei care tranzitează Oradea și folosesc serviciile hoteliere din municipiu. Toate aceste stații de încărcare vor forma o rețea și vor putea fi accesate prin GPS de orice persoană interesată. Viceprimarul a mai precizat că Enel intenţionează să monteze cinci staţii de încărcare, pe cheltuiala lor, anul viitor, cu condiţia ca municipalitatea să le pună la dispoziţie terenuri. Probabil şi benzinăriile vor fi obligate de realitate să monteze astfel de puncte de reîncărcare.