Episcopia greco-catolică de Oradea a vernisat, luni, în „umbra luminoasă" a Catedralei „Sf. Nicolae" două lucrări ale sculptorului Adrian Ilfoveanu, „Înger" şi „Înger căzut", în prezenţa artistului sosit de la Bucureşti.

Episcopia păstrează astfel tradiţia ultimilor ani de a amplasa, în perioada Postului Mare, statui care să însoţească vizitatorul în spaţiul sacru al Catedralei greco-catolice.

Vernisajul celor două lucrări a avut loc în prezenţa episcopului Virgil Bercea, a artistului Adrian Ilfoveanu şi a criticului de artă Ramona Novicov, evenimentul fiind moderat de consilierul cultural al episcopiei, Rodica Indig.

„E a treia întâlnire de sărbătoare în umbra luminoasă a altarului Catedralei Sfântul Nicolae. Eu aş citi acest duplex ca o arhitectură unitară în felul ei... Să nu uităm că acolo sus arde intensitatea trăirii. Poate, pentru condiţia omenească, cea mai la îndemână ar fi condiţia de jos, deşi toţi suntem fiinţele lui Dumnezeu, toţi avem în noi făptură îngerească. Scânteia lui Dumnezeu e în noi. Ce facem cu ea, cum o ţinem sau nu sub obroc depinde de noi, de fiecare. Suntem mângâiaţi de speranţa că putem să ne ridicăm capul, ochii, spre cer," a spus criticul de artă Ramona Novicov.

Potrivit teologului Cristian Bădiliţă, eseist, traducător şi poet contemporan, care a transmis un mesaj la acest vernisaj al prietenului său, sculptorul Adrian Ilfoveanu (n. 1971) aparţine unei familii de artişti care a marcat decisiv istoria ultimelor decenii.

„În contrapunct cu tatăl său, pictorul Sorin Ilfoveanu, Adrian a optat pentru sculptură, fără să neglijeze grafica, matricea din care pleacă majoritatea lucrărilor sale. De la tatăl său, de la generaţia acestuia, Adrian a moştenit pasiunea pentru lectură, interesul faţă de istoria religiilor, literatură, film şi filosofie. Pe lângă savoir-faire-ul dobândit prin disciplină şi asiduitate, alături de nume importante ale şcolii de artă bucureştene, Adrian Ilfoveanu e dotat cu un 'organ metafizic', mai bine spus, cu o sensibilitate metafizică rar întâlnită la artiştii contemporani," a afirmat Cristian Bădiliţă.

Sculptorul şi-a mărturisit credinţa într-o Fiinţă superioară, temele sale obsedante, în urma lecturii Bibliei şi a inspiraţiei provenite din scrierile sacre, fiind zborul (ciclul de Păsări şi Îngeri), naşterea, puritatea (Copilărie, Imaculata Concepţiune), căderea şi răscumpărarea (Înger căzut).

„Sunt lucruri care m-au inspirat şi mă inspiră în continuare, care se schimbă şi intră şi în alte interpretări şi încerc să le duc mai departe, cumva, să le metamorfozez," a declarat Adrian Ilfoveanu.

Cele două sculpturi expuse la Oradea - Înger căzut şi Înger - marchează un traseu metafizic, universal-iniţiatic: damnare şi răscumpărare, orbire şi veghe/trezie, revoltă egoistă şi împăcare, trădare şi fidelitate.

„Trecând prin curtea catedralei şi chiar dacă nu veţi intra înăuntru, văzând în exterior aceşti îngeri, ei vă vor determina să vă gândiţi că dincolo de tot ceea ce este material, trebuie să ne gândim la spiritual," a spus, la final, episcopul Virgil Bercea.

Preasfinţitul a încheiat vernisajul în aer liber cu mulţumiri tuturor celor prezenţi şi cu o rugăciune pentru sufletul artistului Ioan Aurel Mureşan, profesor universitar, unul dintre artiştii de marcă ai artei româneşti contemporane, trecut la cele veşnice în urmă cu trei zile.

Eugenia PAŞCA / Agerpres