Cu toate că acest an a debutat pentru Drumuri Orăşeneşti cu o contestaţie privind legalitatea efectuării lucrărilor în Oradea, deşi Consiliul Local i-a încredinţat, încă din 1999, lucrările de asfaltare de pe raza municipiului, societatea orădeană a continuat să-şi onoreze obligaţiile contractuale asumate. Timp de şase ani, nimeni din conducerea Primăriei Oradea şi nici consilierii locali orădeni nu s-au plâns de activitatea prestată de drumarii orădeni. Abia la începutul acestui an au apărut primele controverse privind legalitatea încredinţării directe, fără licitaţie, a lucrărilor de asfaltare din oraş.

Pe cine nu laşi să moară nu te lasă să trăieşti
Nici măcar concesia făcută de Drumuri Orăşeneşti privind încredinţarea către terţi a unor lucrări de asfaltare de pe opt străzi din Oradea nu a mulţumit firmele de construcţii din Bihor, dornice să spargă monopolul pentru acest gen de activitate. Astfel, una dintre firmele care încearcă să-şi facă loc pe piaţă, Drumuri Bihor, a solicitat rezilierea contractului cu Drumuri Orăşeneşti, acţiune susţinută chiar şi de către executivul local orădean, împotriva voinţei consilierilor locali, care apreciază că o astfel de asociere este benefică în măsura în care CLO primeşte 46% din profitul firmei. La această oră, dosarul se află în judecată la Tribunalul Bihor. Cu toate acestea, lucrările de asfaltare din Oradea nu s-au oprit. Conform actului adiţional al contractului de asociere încheiat la începutul anului, valoarea anuală a lucrărilor şi serviciilor pe care trebuie să le execute angajaţii de la Drumuri Orăşeneşti se ridică 40.000.000 lei, suma alocată fiind în concordanţă cu capacitatea de lucru a firmei. Însă socoteala de la începutul anului nu pare să se potrivească cu cea de la sfârşit.

Circumsanţa e mai tare ca instanţa
Deşi Drumuri Orăşeneşti avea capacitate de lucru şi nici banii nu erau o problemă şi nici măcar instanţa de judecată nu a putut decide suspendarea lucrărilor, la final de an, când se trage linie, multe străzi de pe raza oraşului au rămas neasfaltate. Pentru o mare parte dintre orădeni, promisiunile făcute de edili la începutul anului s-au dovedit a fi vorbe în vânt, străzile lor păstrându-şi în continuare aspectul de drum de ţară. În plus, unele artere, pe care s-a intervenit la canalizarea menajeră sau la conductele de apă, au ajuns, după terminarea lucrărilor, într-o stare mult mai proastă decât înainte. Dacă, până anul trecut, pe strada H. Ibsen se circula, chiar dacă cu dificultate, drumul fiind plin cu "cratere", mai bine de jumătate din acest tronson a ajuns să semene acum a drum de ţară, plin de noroi şi gropi greu de ocolit. Aici lucrările de canalizare s-au extins pe durata a trei ani, motiv pentru care au fost întârziate şi lucrările de asfaltare. Vremea rea i-a găsit pe muncitori doar cu o porţiune de drum asfaltat, restul, la anul, când timpul va permite astfel de operaţiuni. Mai mult, angajaţii de la Drmuri Orăşeneşti se plâng că după ce au turnat covorul asfaltic, s-a intervenit la reţelele de canalizare, lucru care a dus implicit la decopertarea unei porţiuni din asfaltul proaspăt turnat.

Mult a fost, dar mult a mai rămas...
O altă stradă, pe care la această oră trebuia să se circule ca pe "bulevard", este strada Izvorului. Tot din cauza lucrărilor de canalizare efectuate cu întârziere, asfaltarea nu a putut fi finalizată tocmai pe cea mai importantă porţiune, care duce la Spitalul de Pneumoftiziologie. Potrivit informaţiilor primite de la reprezentanţii Primăriei Oradea în acest an, numeroase dintre străzile programate să fie asfaltate vor fi reprogramate. Pe această listă sunt incluse: o parte din strada Seleuşului - porţiunea care face legătura cu Calea Clujului, T. Vladimirescu, Matei Corvin, Clujului, Crivăţului, Crângului, Constanţei, Caraşului, Depoului, Zărandului, Adevărului, Splaiul Crişanei, Alexandru Sahia, Barcăului.
În timp ce reprezentanţii Drumuri Orăşeneşti susţin că dacă aceste tronsoane le-ar fi fost predate mai repede, la această oră toate ar fi fost asfaltate, cei de la Compania de Apă Oradea dau vina fie pe Poliţia municipiului Oradea, că nu a dat avizele de închidere a stăzilor vizate, pentru a se putea efectua lucrările, fie pe reprezentanţii Primăriei, care nu au eliberat mai repede autorizaţiile de construcţie. În ce priveşte responsabilitatea firmelor de execuţie, aceasta este considerabil redusă. Un exemplu în acest sens este faptul că, în 2007, Compania de Apă Oradea a aplicat o singură penalitate pentru depăşirea termenului. Singura firmă sancţionată a fost Energoconstrucţia, căreia, pentru lucrarea executată pe T. Vladimirescu, i s-a imputat o penalitate de 121.631 lei.

Cu toate aceste obstacole, pâna la această oră, compania Drumuri Orăşeneşti a întrebuinţat pentru lucrările de modernizare a străzilor aproximativ 90.000 mp de asfalt, la care se adaugă pentru lucrările de plombări 78.000 mp asfalt, iar pentru covoare asfaltice şi amenajări parcări, alţi 152.000 mp. În total, numai în acest an, s-au utilizat 360.400 mp asfalt de diferite grosimi, fiind asfaltaţi 51,5 km de drum şi alei. Statisticile ar fi putut arăta şi mai bine. Singurii vinovaţi de aceste nerealizări sunt însă beneficiarii lucrărilor, care au adoptat o politică plină de condescendenţă faţă de firmele angajate pe bani publici să executele lucrările edilitare. Cei care au de suferit însă sunt orădenii, nevoiţi să circule pe străzi cu şanţuri şi bălţi, îngropate în noroaie, pe care nimeni nu-i scuteşte de penalităţi, în cazul întârzierii achitării impozitelor...