Noua stagiune a Filarmonicii de Stat Oradea debutează astăzi, 20 septembrie, de la ora 19.00, cu o capodoperă deosebit de populară a literaturii vocal-simfonice, "Carmina burana", semnată de compozitorul neoclasic german Carl Orff (1895-1982). Conducerea muzicală a concertului aparţine dirijorului permanent al Filarmonicii orădene, Romeo Rîmbu.

Soliştii vocali invitaţi sunt soprana Nicoleta Colceiar şi baritonul Cristian Ardelean, care sunt componenţi activi ai vieţii muzicale naţionale şi internaţionale, fiind solişti ai Operei Naţionale din Timişoara, şi tenorul Valentin Racoveanu, solist al Operei Naţionale din Bucureşti. La concert va participa şi Corul Filarmonicii orădene, sub pregătirea muzicală a dirijorului de cor Lászlóffy Zsolt, precum şi Corul de cameră "Fiat Lux", pregătit de Antonia Monica Nica. "Această lucrare vorbeşte de la sine. Întrucât este deschiderea de stagiune, ne-am gândit că ar fi oportun s-o abordăm, fiind nelipsită de pe afişele oricăror orchestre şi teatre muzicale din întreaga lume", a spus dirijorul Romeo Rîmbu, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, menţionând că având în vedere celebritatea şi frumuseţea acestei compoziţii, toate biletele s-au epuizat deja. "Iubesc foarte mult această lucrare, e a patra Carmina burana pe care o interpretez. Îmi face plăcere s-o cânt, dar şi să fiu în această echipă", a spus şi soprana Nicoleta Colceiar. La rândul său, tenorul Valentin Racoveanu a spus că această lucrare i-a oferit foarte multe satisfacţii până în prezent, călătorind foarte mult în turnee. Baritonul Cristian Ardelean s-a arătat încântat să ia parte la deschiderea stagiunii, cu atât mai mult cu cât are ocazia să interpreteze celebra lucrare a lui Carl Orff pe scena orădeană. Lucrarea spectaculoasă implică un ansamblu simfonic de dimensiuni extinse, în special în ceea ce priveşte partida de percuţie, la toate acestea adăugându-se un cor mixt, un cor de copii şi trei solişti vocali. Orff a ales textele lucrării din poeme profane culese în secolul al XIII-lea, ceea ce dă şi o notă picantă lucrării prin faptul că aceste texte laice, compuse de călugării sau golanii vremii, abordează subiecte despre natură, dragoste, beţie, într-o atmosferă specific rustică, uneori chiar vulgară, de la lirismul naiv, la ironia umorului popular. Toate acestea prind viaţă prin inventivitatea şi elanul ritmic ludic inepuizabil al muzicii lui Orff.