Librăria Humanitas Oradea a fost, la sfârșitul săptămânii trecute, vineri, la ora 19.00, gazda lansării cărții „Aventurile hingherului în Balkanya”, de Mihai Măniuțiu. Cartea a fost prezentată de criticii de teatru Mircea Morariu şi Elisabeta Pop. 

 

Nu mulți, doar cei care trebuie. Așa s-ar putea descrie publicul select format din actori, scriitori și critici de teatru, prezent la lansarea cărții regizorului Mihai Măniuțiu de vineri, 28 aprilie. Atât Elisabeta Pop, cât și Mircea Morariu au vorbit despre munca regizorală a lui Măniuțiu, despre legăturile lui cu Teatrul din Oradea și despre modul în care se reflectă în carte viziunea sa regizorală.

„L-am remarcat încă de la primele piese regizate și mi-a plăcut foarte mult Shoah, a fost cu mult peste nivelul textului, i-a dat o dimensiune estetică și etică extraordinară. Cel mai bine am reușit să descopăr regizorul în poemele lui în proză și mi-am dat seama că Mihai este un regizor filosof. Personajul care îl obsedează este hingherul care, din punctul meu de vedere, are toate caracteristicile morții. Între povestitor și hingher există mereu dorința de a pleca undeva, spre infern. Nu am întâlnit în literatură ceva care să semene cu felul în care scrie Măniuțiu. Aduce în scriitura lui imagini din teatru și pune în piesele pe care le regizează povestiri din ceea ce scrie. Obsesia tinereții este una erotică, obsesia vârstei a doua este moartea. Cred că, în aces context, hingherul este cel care ucide visele”, a spus criticul Elisabeta Pop.

Mircea Morariu a făcut o scurtă recapitulare a carierei regizorului, subliniind că scrisul nu este o pasiune târzie a lui Mihai Măniuțiu și că evoluția lui a fost intim legată atât de profesia de regizor, cât și de cea de scriitor.  

„Între ceea ce scrie și ceea ce face pe scenă există o legătură strânsă concretizată prin simbol. De ceva timp în literatura lui Măniuțiu au apărut două constante – hingherul pe care eu îl văd ca pe cineva care vrea să facă curat, și Balkanya, în care se văd lesne foarte multe elemente românești. Ce merită evidențiat este că personajul a trecut și credem că va continua să treacă de la o lucrare la alta, așa cum s-a întâmplat cu personajele din marile lucrări ale literaturii”, a spus criticul Mircea Morariu.

Mihai Măniuțiu a spus că lucrarea a mai fost lansată în câteva orașe și că „este o carte ce adună cele trei volume care au în centru hingherul. Pentru iubitorii de câini vreau să subliniez că hingherul meu vânează de fapt câinii invizibili ai răului”.

Mihai Măniuțiu este unul dintre cei mai importanți regizori de teatru români şi este, totodată, scenarist, scriitor şi director. A regizat peste 80 de piese de teatru, o parte din ele fiind bazate pe scenarii proprii şi este autorul a peste 10 volume, scrierile sale fiind legate de arta dramatică. Publicul orădean a avut ocazia de a aplauda spectacole a căror regie a fost semnată de Mihai Măniuţiu: Intrusa (2002), Electra (2004), Shoah. Versiunea Primo Levi (2004) şi Leonce şi Lena (2013). În mai puţin de două săptămâni, Teatrul Regina Maria va prezenta un nou spectacol în regia lui, Cafeneaua Pirandello.