Certificatul de atestare fiscală reflectă modul de îndeplinire a obligațiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor venituri datorate.

Potrivit documentului adoptat de Agenția Națională de Administrare Fiscală, unitatea fiscală centrală competentă pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de contribuabili are obligația de a elibera certificatul de atestare fiscală în câteva situații. Acestea sunt următoarele: la solicitarea contribuabililor, respectiv plătitorilor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală; la solicitarea instituțiilor/autorităților publice, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscală; din oficiu, în situația în care se schimbă competența de administrare a creanțelor fiscale, ca urmare a schimbării domiciliului fiscal sau a altor situații prevăzute de lege; la solicitarea deținătorilor de titluri de participare la o societate; la solicitarea oricărei persoane fizice sau juridice, doar cu acordul scris al contribuabilului în cauză; la solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea. Cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală poate fi depusă la registratura unităţii fiscale competente, poate fi trimisă prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau poate fi comunicată Fiscului prin intermediul serviciului online "Spațiu privat virtual".

Certificatul de atestare fiscală se emite în maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii/adresei de eliberare a acestuia şi se poate utiliza 30 de zile de la data eliberării, de către persoanele juridice, sau 90 de zile, de către persoanele fizice. Același prevederi legale stabilesc că persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere trebuie să depună cererea la unitatea fiscală în a cărui rază teritorială își au domiciliul fiscal, în cerere menționându-se și sediul activității sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală. Certificatul de atestare fiscală se întocmește în două exemplare originale, din care un exemplar i se comunică solicitantului, iar un exemplare este păstrat la Fiscul emitent, fiind arhivat la dosarul fiscal al contribuabilului. Reamintim că, începând cu data de 1 iulie 2015, contribuabilii pot obține și online certificatul de atestare fiscală, prin Spațiul privat virtual, fără să mai fie nevoie să se deplaseze la ghișeele ANAF. Şi o ultimă precizare: prevederile de mai sus sunt cuprinse în Ordinul ANAF nr. 3654/2015, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 954/23 decembrie 2015 cu intrare în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.