Ministerul Agriculturii a publicat pe propriul site un Proiect de lege prin care au fost aduse o serie de modificări privind atestatul de producător.

Conform noilor prevederi, atestatul de producător este valabil cinci ani de la data emiterii şi va conţine cinci file, câte o filă distinctă pentru fiecare an. Atestatul se va completa anual cu datele din registrul agricol şi se va viza prin aplicarea ştampilei şi a semnăturii primarului comunei, oraşului, municipiului,  după caz. Filele distincte completate potrivit legii trebuie să se încadreze în perioada de valabilitate a atestatului de producător prevăzuta la art.3 alin. (2).

Atestatele de producător eliberate până la data de 1 ianuarie 2018 în baza Ordinului viceprim-ministrului, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, şi al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, nr. 1.846/2.408/2014 privind punerea în aplicare a prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, cu modificările ulterioare, sunt valabile până la expirare. De asemenea, potrivit Ordinului ministrului agriculurii, se aprobă un nou model și pentru carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol eliberat de primari persoanelor fizice care deţin atestat de producător valabil şi desfăşoară o activitate economică în sectorul agricol. Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este valabil 5 ani și conține 5 file, cu datele privind identitatea producătorului agricol, câte una pentru fiecare an de valabilitate. Asemeni atestatelor, noile modificări la carnetele de comercializare intră în vigoare de la 1 ianuarie 2018. Carnetele de comercializare eliberate până la data de 1 ianuarie 2018 în baza Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 20/208/2015 privind punerea în aplicare a prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, cu modificările şi completările ulterioare, sunt valabile până la expirare. Ordinul mai precizează că secțiunea ”produsul” se va completa prin înscrierea tuturor produselor zootehnice, sericicole, apicole, pentru care se solicită emiterea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol.

Produsele zootehnice, sericicole, apicole, conservele de fructe şi/sau legume şi/sau sucuri naturale se înscriu în carnetul de comercializare cu respectarea prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) nr. 111/2008 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare sanitara veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală, cu modificările şi completările ulterioare.

Reamintim că atestatul de producător reprezintă documentul care confirmă persoanei fizice care desfăşoară o activitate economică în sectorul agricol calitatea de producător agricol, în timp ce carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol reprezintă documentul utilizat de persoana fizică care deţine atestat de producător, precum şi de soţul/soţia, rude/afini de gradul I, după caz, pentru exercitarea actului de comerţ cu ridicata sau comerţ cu amănuntul, a produselor agricole obţinute în ferma/gospodăria proprie. Şi o ultimă precizare: noile reglementări se află în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Agriculturii.