Rata abandonului școlar în Oradea, conform unei statistici efectuată de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Bihor în urmă cu o lună, care vizează elevii din clasele 0-XII din anul școlar 2022-2023, raportat la anul școlar 2021-2022, este de 4,63%.

 

Statistica a fost realizată de Inspectorat la solicitarea Primăriei Oradea care avea nevoie de ea pentru un proiect cu bani europeni. Numărul total de elevi luați în calcul (clasele 0-XII) a fost de 28.924 de elevi. Conform sursei, rata de absolvire pentru elevii din clasele 0-XII în Oradea, în anul școlar 2022-2023 a fost de 97,71%. Procentul elevilor aparținând grupurilor vulnerabile (etnie romă, cu sprijin pe bază de tichete sociale, CES, cu dizablități, cu origini migrante) din totalul elevilor înscriși în ciclul de învățământ (0-XII) în anul 2023-2024 este de 11,88% (3.448 de elevi).

„Rata de abandon școlar sau rata de părăsire timpurie a școlii nu are în mod normal un algoritm de calcul. În majoritatea situațiilor, rata de abandon școlar se calculează ca diferența dintre elevii care finalizează o clasă și elevii care au început clasa respectivă. Trebuie însă ținut cont de numărul elevilor care se transferă, care se retrag pentru a studia în străinătate, care se retrag și revin etc. De asta nu putem spune că avem o cifră clară când vine vorba de abandon. Analize s-au făcut însă mereu. Avem uneori nevoie de analiza abandonului pentru a accesa fonduri europene, pentru programe naționale  cum este acum «Masă sănătoasă» etc. Atunci însă ni se spune, după o metodologie clară, cum să calculăm această rată. Când Ministerul Educației a stabilit școlile pentru a fi eligibile în Programul național de reducere a abandonului școlar s-a uitat inclusiv la procentul de cadre didactice necalificate din școli”, a explicat, pentru Crișana, șeful IȘJ Bihor, Horea Abrudan, care, în legătură cu statistica realizată pentru Primăria Oradea a spus că „este vorba despre cifire brute. Nu am stat să analizăm că anumiți copii au plecat și s-au întors, dacă a fost un eveniment deosebit în acea perioadă (în pandemie, spre exemplu, foarte mulți copii au venit în Bihor, s-au întors acasă din alte țări pentru că părinții și-au întrerupt serviciul) sau crize, cum este cea a refugiaților ucraineni”.

La nivel județean, conform șefului IȘJ Bihor, procentul de abandon școlar ar fi mai mare, dar nu cu foarte mult. Asta pentru că sunt mulți elevi care, deși au abandonat școala, conform legii, se pot reînscrie în învățământul de masă dacă nu depășesc un anumit număr de ani. Statul lasă mereu o ușă deschisă pentru ei. Nimeni nu poate ști dacă, în acel termen în care pot reveni în învățământul de masă, vor alege să revină sau nu, pentru a-i include sau a-i scoate dintr-o posibilă statistică.