Elevii și profesorii de la Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” din Beiuș au participat, în perioada 15-19 noiembrie, la a doua mobilitate din cadrul proiectului european Erasmus+ „Grandir avec les écrans”, care s-a desfășurat în Macedonia de Nord.

Activitățile din cadrul proiectului s-au desfășurat în limba franceză, limba oficială a proiectului. Elevii și profesorii au participat la ateliere, reuniuni ale coordonatorilor, workshopuri, cursuri de limba franceză, muzică și dansuri tradiționale, sport, au vizitat orașul Skopje, unde au fost primiți la Institutul Francez și au avut parte de o întâlnire emoționantă cu Hatidže Muratova, eroina filmului „Honeyland“, film nominalizat la Oscar la categoria „Cel mai bun documentar în limbă străină”.

„A fost o experiență unică. Am făcut parte pentru o săptămână dintr-o familie macedoneană, am mers la școală și am participat la activități interesante. Am învățat că dincolo de conectarea prin intermediul tehnologiei oamenii trebuie să se conecteze sufletește, să găsească lucruri care îi leagă, să muncească împreună, să-și construiască un viitor comun”, spune Luiza Popa, una dintre elevele participante.

Profesoara Ioana Iordache, coordonatoarea proiectului, motivează implementarea acestuia prin nevoia societății moderne de a controla accesul copiilor la ecrane: „E tot mai dificil pentru părinți să împiedice accesul copiilor la utilizarea acestora. Pornind de la premisa că încă de mici tot mai mulți copii fac cunoștință cu televizorul, calculatorul, tableta sau telefonul și, în plus, petrec foarte multe ore în fața acestora, neglijând efectele lor asupra stării de sănătate, am formulat următoarea ipoteză generală: Implicarea copiilor într-un proiect transdisciplinar complex centrat pe jocuri și activități interactive îi va responsabiliza şi determina să aleagă alte variante de petrecere a timpului liber”.

România, prin Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” din Beiuș, beneficiază, în calitate de țară parteneră, de proiectul european Erasmus+, de schimb interșcolar „Grandir avec les écrans”, ce se desfășoară între 2019-2022 cu sprijinul financiar (41.683 euro) al Uniunii Europene. Celelalte țări partenere sunt: Belgia, Macedonia de Nord, Spania și Turcia. Mai exact de 2.800 de elevi și peste 250 de profesori din cele cinci țări partenere.

Rezultatul scontat al proiectului este editarea unei broșuri de promovare și a unei platforme educaționale internaționale pentru copii, părinți și profesori, care să îi poată ajuta atunci când își pun diverse întrebări legate de utilizarea ecranelor: televizor, jocuri, smartphone, tabletă, internet, rețele sociale. Aplicația va fi funcțională după terminarea proiectului și va reprezenta atât pentru copiii implicați în proiect, dar și pentru toți ceilalți utilizatori media, un ajutor în gestionarea activităților derulate în mediul virtual.