Săptămâna trecută am început să prezentăm justițiabililor, conținutul Legii 26 din 2024 privind ordinul de protecție, care a fost publicată în cadrul Monitorului Oficial al României cu nr. 172 din data de 04.03.2024 și care a intrat în vigoare la 180 de zile de la adoptare.

Prin prezentul articol vom analiza procedura de emitere a ordinului de protecție extins. Odată solicitată intervenția organelor de poliție, de către persoana agresată, dacă se constată că sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii emit ordinul de protecție (art. 2 alin. 6 Legea 26/2024). În cazul, în care se constată că nu sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii au obligaţia de a informa persoanele care susţin că sunt victime ale unui act de violenţă cu privire la posibilitatea formulării unei cereri pentru emiterea unui ordin de protecţie, cu mențiunea faptului că , organul de poliție va pune la dispoziţia persoanei un formular de cerere (art. 2 alin. 7 Legea 26/2024). Este un element de noutate binevenit, persoana care se consideră victimă, nu va mai fi nevoită să se lovească de diversele forme de birocrație, ci va avea la dispoziție formularul de cerere pe care însăși organul de poliție îl va înmâna. De asemenea legiuitorul reglementează ipoteza în care victima agresiunii nu poate, din diverse motive să redacteze cererea pentru emiterea ordinului de protecție, stabilindu-se în cadrul art. 2 alin. 10 Legea 26/2024 faptul că - „În cazul în care se constată existenţa unui act de violenţă, iar victima sau, după caz, tutorele ori alt reprezentant legal al acesteia, din cauza stării psihice sau fizice sau din alte motive, se află în imposibilitatea de a redacta cererea privind ordinul de protecţie provizoriu, poliţiştii vor completa formularul de evaluare a riscului iminent în baza probelor şi a datelor pe care le deţin, iar în cazul în care rezultă risc iminent pentru victimă, aceştia vor emite un ordin de protecţie provizoriu”. Probele sunt obținute de către organele de poliție care investighează sesizările posibilielor victime prin următoarele mijloace: a)constatarea directă şi consemnarea celor constatate într-un înscris; b)înregistrarea celor constatate cu mijloacele tehnice din dotare; c)consultarea bazelor de date la care au acces potrivit atribuţiilor de serviciu şi consemnarea celor constatate într-un înscris; d)declaraţiile persoanelor implicate în actele de violenţă, ale persoanelor care au asistat la producerea actelor de violenţă şi ale altor persoane care pot comunica informaţii cu privire la persoanele implicate în actele de violenţă; e)înregistrări video sau audio ori fotografii, indiferent de provenienţa acestora; f)înscrisuri, inclusiv cele de natura mesajelor sau postărilor în mediul electronic şi/sau de telefonie mobilă (art. 3 alin. 1 Legea 26/2024).