Practica a dovedit că analizele echipei Direcției de Asistență Socială Oradea au fost realiste și întemeiate, proba fiind încadrarea precisă în bugetul aprobat pentru anul 2023, un buget total executat în valoare de 68.523.047 lei.

 

Detalii legate de activitatea DASO în 2023 au fost prezentate joi, 8 februarie, în cadrul unei conferințe de presă, susținută de directorul executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea (DASO), Anca Grama, împreună cu viceprimarul Antonia Nica, coordonator al instituției.

„Colegii au fost atenți, au fost chivernisiți, dar nu au lăsat oamenii în nevoie fără ajutor și suport, respectând, desigur, dispozițiile legale din domeniu. Pe un asemenea fundal, dacă alte surprize nu vor apărea, DASO este pregătită și pentru anul 2024, în care deja am intrat, nu numai pentru o consolidare a normalității, sperăm noi, cât mai puțini semeni aflați în suferințe și nevoi apăsătoare, ci și pentru o normalitate cu speranță...”, a subliniat, printre altele, viceprimarul municipiului Oradea, Antonia Nica.

2023 a fost un an plin de provocări, un an în care colectivul DASO a încercat să găsească soluții pentru fiecare cetățean care s-a adresat instituției, în colaborare cu alte instituții și cu ONG-urile din domeniul social.

„A fost un an greu. Am văzut foarte multe cazuri grele, persoane care astăzi aveau mult și mâine au pierdut tot, și noi vedem asta cel mai bine.  Deși noi suntem „o mână de oameni”, reușim să acoperim o parte din nevoile comunității. Așa cum am spus-o de fiecare dată, statul nu va reuși să rezolve toate problemele comunității, de aceea este nevoie, în continuare, de colaborarea între instituții, între noi și ONG-urile care activează în comunitate și inclusiv persoane fizice, pentru că fiecare dintre noi ne putem implica mai mult. Vom continua să facem asta și în anul 2024. Avem în vedere să dezvoltăm și mai multe programe sociale pentru comunitate”, a precizat directorul DASO, Anca Grama, în cadrul conferinței de presă.

În decursul anului 2023, prin Serviciul Relații cu Publicul și Evaluare Inițială, s-au depus 22.988 de solicitări, în creștere față de anul 2022 cu aproximativ 8.000 de petiții. Au fost oferite informații cetățenilor, aproximativ 19.000 de apeluri telefonice. Totodată, au fost consiliate la sediul instituției (fără a se înregistra solicitări scrise) aproximativ 13.200 persoane și au fost consiliați, în limba engleză, aproximativ 1.200 de cetățeni ucraineni.

În ceea ce privește beneficiile acordate de către DASO anul trecut, în baza Legii 416/2001, numărul mediu lunar de dosare de ajutor social a scăzut, comparativ cu anul 2022, fiind în plată 120 și 217 persoane beneficiare. Lunar, un număr mediu de 31 de persoane apte de muncă beneficiare de ajutor social au fost propuse pentru efectuarea unor acțiuni sau lucrări de interes local, iar 112 solicitări au fost aprobate pentru a primi ajutor de urgență, suma totală fiind de 150.000 lei. Lunar, 71 de persoane au beneficiat în anul 2023 de cantină socială, dintre care 22 de persoane au fost propuse pentru efectuarea unor acțiuni sau lucrări de interes local. 

De asemenea, în cadrul proiectului „Nu munceşti, nu primeşti”, derulat de către DAS Oradea, începând cu anul 2018, angajaţii DASO au continuat, și în anul care a trecut, să monitorizeze zilnic efectuarea activităţilor de menţinere a curăţeniei în zona blocurilor din str. Voltaire şi străzile adiacente, de către beneficiarii de ajutor social şi cantină, care au obligativitatea efectuării unui anumit număr de ore în folosul comunităţii, în acest sens efectuând 220 de deplasări.

Din 1 ianuarie până în 31 decembrie 2023, s-au depus 1.450 solicitări de ajutor de încălzire, în scădere față de anul 2022.

În ceea ce privește alte beneficii acordate de către DASO în anul 2023, s-a realizat plata salariului pentru 270 de asistenți personali ai persoanelor cu handicap grav și au fost plătite 1.760 de indemnizații lunare.