Directorul executiv al AJOFM Bihor, Bekesi Csaba, a transmis marți, 31 martie, în cadrul unei intervenții video pe pagina de socializare a instituției, care sunt principalele modificări stabilite de OUG 32 din 26 martie 2020, cu privire la acordarea indemnizației de șomaj tehnic, dar și a indemnizației pentru PFA-uri și drepturi de autor.

„În urma solicitărilor venite din partea dumneavoastră, am decis să revenim cu anumite clarificări legate de OUG 32, publicată în Monitorul Oficial în data de 26 martie, cu privire la modificările aduse OUG nr 30”, a spus managerul AJOFM Bihor.  Astfel, OUG 32 clarifică următoarele aspecte: indemnizația de șomaj tehnic reprezintă 75% din salariul de încadrare, dar nu poate depăși 75% din salariul mediu brut pe economie. Indemnizația poate fi suplimentată de angajator cu diferența până la suma maximă admisă legal, dacă acesta își permite să o plătească. La această indemnizație au dreptul cei care reduc sau întrerup, total sau parțial, contractul de muncă, pe perioada stării de urgență. AJOFM Bihor atrage atenția angajatorilor că informațiile despre întreruperea totală sau parțială a activității trebuie să se regăsească publicate și în REVISAL. Pentru a veni în sprijinul angajatorilor, legiuitorul a eliminat necesitatea certificatului de stare de urgență. De asemenea, au fost eliminate condiționările legate de indicatorii financiari, respectiv a fost eliminată limitarea în funcție de numărul de salariați.  Solicitările se fac pe baza unei declarații pe proprie răspundere în cadrul căreia angajatorul își asumă sub semnătură corectitudinea datelor trimise spre AJOFM Bihor. Plata se efectuează astfel: angajatorul solicită suma brută, indemnizația este supusă impozitării, sunt reținute CAS și CASS. Angajatorul nu datorează contribuții. În 15 zile de la data solicitării, angajatorii vor primi banii și au la dispoziție trei zile pentru a le vira sumele nete, în conturi, angajaților. „Angajatul care are mai multe contacte individuale de muncă, toate suspendate, beneficiază de o indemnizație de 75% din salariul pe care îl consideră cel mai convenabil. Angajatul care beneficiază de mai multe contracte individuale de muncă, din care cel puțin unul cu normă întreagă care rămâne activ pe perioada stării de urgență, nu mai beneficiază de indemnizație”, a explicat Bekesi. Documentele pentru șomajul tehnic se depun începând cu prima zi a lunii aprilie, pentru luna martie, și cu prima zi a lunii mai, pentru luna aprilie. Documentele necesare sunt: o declarație pe proprie răspundere, o solicitare de indemnizație, un tabel nominal cu persoanele care vor beneficia de indemnizație. Aceste documente, care se regăsesc online, vor fi completate și trimise pe adresa bihor@anofm.com.ro. „Vă rugăm dragi angajatori, să dați dovadă de responsabilitate socială, să mențineți contractele și, doar în cazul în care nu găsiți nicio altă soluție, să vă îndreptați spre concedieri”, a transmis managerul. În ceea ce privește contractele de PFA și drepturi de autor, cei care câștigă venituri exclusiv din astfel de contracte vor beneficia de sprijin financiar în cuantum de 75% din salariul mediu brut pe economie și trebuie să se adreseze Agenției Județene pentru Plăți și Inspecții Sociale Bihor.