Direcţia de Evidenţă a Persoanelor a judeţului Bihor doreşte să reamintească cetăţenilor modul în care are loc procedura de eliberare a certificatelor de naştere, conform Legii 119 din 1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată  în 2012.

 

1. Locul de depunere a documentelor

Astfel, cererea de eliberare a certificatelor de naştere se depune în nume propriu sau prin împuternicit cu procură specială,  la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, la ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul. Dacă naşterea s-a produs în străinătate şi întocmirea actului nu a fost făcută la misiunea diplomatică sau la oficiul consular de carieră al României ori la autoritatea locală din străinătate, întocmirea actului de naştere se face în ţară, la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, de ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale pe a cărei rază se află domiciliul părinţilor.

2. Documente necesare

Documentele necesare pentru eliberarea certificatului de naştere sunt: declaraţia verbală a persoanelor prevăzute la art. 16 din Legea 119/ 2006 (oricare dintre părinţi, iar dacă, din diferite motive, nu o pot face, obligaţia declarării revine medicului, persoanelor care au fost de faţă la naştere, personalului desemnat din unitatea sanitară în care a avut loc naşterea sau oricărei persoane care a luat cunoştinţă despre naşterea copilului),  actul  de identitate al mamei şi al declarantului,  certificatul medical constatator al naşterii şi, după caz, certificatul de căsătorie al părinţilor. 

3. Termenul de depunere  a documentelor

Declararea naşterii se face în termen de 15 zile pentru copilul născut viu şi în termen de 3 zile pentru copilul născut mort,  de la data naşterii. In cazul în care copilul născut viu a decedat înăuntrul termenului de 15 zile, declararea naşterii se face în termen de 24 de ore de la data decesului. Pentru copilul născut mort se întocmeşte numai actul de naştere. Când declaraţia de naştere a fost făcută după expirarea termenelor prevăzute de lege dar  înăuntrul termenului de un an de la naştere, întocmirea actului de naştere se face cu aprobarea primarului, respectiv a şefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră. Dacă  declaraţia a fost făcută după trecerea unui an de la data naşterii, întocmirea actului se face în baza hotărârii judecatoreşti definitive şi irevocabile, care trebuie să conţină toate datele necesare întocmirii actului de naştere.

4. Observaţii

Minorilor cu vârsta de sub 14 ani şi minorilor cu vârsta de peste 14 ani care nu au avut niciodată act de identitate, li se eliberează certificatul de naştere la cererea părinţilor sau a reprezentantului legal. Minorii cu vârsta de peste 14 ani, titulari de acte de identitate vor solicita eliberarea certificatul de naştere în nume propriu. Persoanelor majore neînregistrate la starea civilă, li se eliberează certificatul de naştere în baza actului întocmit ca urmare a punerii în aplicare a hotărârii judecătoreşti, definitive şi irevocabile, prin care s-a dispus înregistrarea tardivă a naşterii.